You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.
נערים ב' - צו השעה - שינוי במבנה הליגות
גם בעונה הבאה באותה ליגה. שחקני קבוצות שנתון 2009 של מכבי קרית גת וסקציה נס ציונה (צילום: ולדי מויסייב)

נערים ב' - צו השעה - שינוי במבנה הליגות

בעקבות השלכות המצב ובהתבסס על כמות הקבוצות שנרשמו לעונה האחרונה בשנתון 2009, שינוי במבנה הליגות מתבקש כבר עכשיו. ההצעות מחכות בכתבה הבאה

מאת: אורי שמיר - עורך האתר

עונת 24/25 תושפע במידה רבה באופן טבעי מהחלטות שאישרה הנהלת ההתאחדות לכדורגל, בעקבות השלכות מלחמת חרבות ברזל על הקבוצות ברחבי הארץ. במסמך הרשמי, שהפיצה ההתאחדות לכדורגל למועדונים, ההתייחסות הייתה לפורמט שיונהג בליגות העל לנוער ונערים: 18 קבוצות בליגה, סיבוב משחקים מלא ולאחר מכן חלוקה לפלייאוף עליון ותחתון עם סיבוב משחקים אחד. בסיום העונה: הראשונה מוכתרת לאלופה, שתי האחרונות יורדות לליגות המשנה והקבוצה במקום ה-16 תשחק במשחק מבחן מול המנצחת במפגש בין סגניות אלופות ליגות המשנה. עוד נכתב באותו מסמך: "הדוגמאות הנ"ל אמנם רלוונטיות לליגה הבכירה אך יחולו בשינויים המחויבים גם בליגות הנמוכות יותר".

לאחר שהתרענו בכתבה בשבוע שעבר מההשלכות של קיום ליגות לאומיות וארציות עם 15 קבוצות, זמן לבחון מה צפוי לנו בליגות המשנה של שנתון נערים ב' ולהציע הצעות לפורמט אלטרנטיבי לליגות אלה.

שחקני הפועל ת"א נערים ג' עם הגביע (שחר גרוס)
היחידה שזכתה בעונה האחרונה בתואר רשמי בשנתון 2009. הפועל ת"א צפון חוגגת זכייה בגביע המדינה (צילום: שחר גרוס)

בשונה משנתון הנוער בו קיימת חלוקה לארבעה דרגים: ליגת על, ליגות לאומיות, ליגות ארציות וליגות מחוזיות, הרי שבשנתוני נערים א' ונערים ב' החלוקה היא לשלושה דרגים: ליגת על, ליגות ארציות וליגות מחוזיות.

בשנתון נערים א' כל אחת מהליגות הארציות תמנה 18 קבוצות, כך שהמצב אידיאלי מבחינת האפשרות לקיים ליגה ללא קבוצות שימצאו עצמן במחזור חופשי, בשל מספר אי זוגי של קבוצות בליגה. עם זאת, כדי להקטין מצב של התפרקות קבוצה בשלב מוקדם של העונה או רגע לפני שהיא מתחילה - דבר שיגרום לשיבוש לוח המשחקים, חשוב לבדוק מעכשיו את המצב של בני אלסלאם רהט - שזכתה בכרטיס העפלה לליגה הארצית, בזכות זכייה באליפות של קבוצת שנתון 2007, אך בהיעדר עתודה משנתון 2008 עלולה למצוא את עצמה במצב שבו לא תוכל להעמיד קבוצה בשנתון נערים א'.

בשנתון נערים ב' הסיפור סבוך הרבה יותר. בעונה האחרונה נרשמו 200 קבוצות לשנתון נערים ג' - 192 סיימו את העונה. אז נכון, הפועל ת"א ומכבי פ"ת לא רושמות קבוצה שניה בשנתון נערים ב', ייתכן שיהיו עוד קבוצות שלא יירשמו, אך ייתכן שקבוצות ביעדים חדשים יוקמו. כך או כך, סדר גודל של 200 קבוצות לא מאפשר חלוקה תקינה לליגות, מאחר וליגת העל תמנה 18 קבוצות, כל אחת מהליגות הארציות תמנה 19 קבוצות, כך שבחלוקה ל-8 ליגות מחוזיות עם 16 קבוצות בכל מחוז יהיו רק 184 מקומות. מה אפשר לעשות כדי ליצור ליגות מאוזנות יותר? ההצעות שלנו מתחת לתמונה הבאה.

נערים ג' - מתאמנים בקט רגל, מנצחים במגרש הגדול
בתקווה שאת העונה הקרובה ייפתחו בביתם. קבוצת שנתון 2009 של עירוני קרית שמונה (צילום מטעם הקבוצה)


עם יציאה קלה מהקופסה

הדבר הראשון שחשוב לבצע - יצירת ליגות ארציות עם מספר זוגי של קבוצות.  לשם כך, כדי ליצור ליגות עם 20 קבוצות, יש להוסיף עוד קבוצה אחת לכל ליגה. במקרה שכזה יהיו נכון לתת את כרטיסי העליה להפועל מרמורק רחובות - שהגיעה עד למשחק המבחן על העליה מול מכבי קרית מלאכי, ולמכבי קרית חיים - שהגיע עד לגמר פלייאוף המחוזות ונחלה הפסד לאחווה כפר מנדא - שבהמשך ניצחה במשחק המבחן את הפועל בועיינה. במקביל, יש ליצור מתחת 10 ליגות מחוזיות, שיאפשרו חלוקה של כ-140 קבוצות לליגות המשנה.

החיסרון שבפורמט כזה: חמש הקבוצות שיסיימו אחרונות בליגות הארציות יינשרו לליגה המחוזית. המצב הזה עלול לגרום לליגה אגרסיבית, ליגה שבה השגת הניצחון היא ערך עליון - גם על חשבון לימוד כדורגל ועל שילוב רחב של שחקנים מסגל הקבוצה.

עם יציאה משמעותית מהקופסה

שני הפורמטים מדברים על ליגות בכירות עם 14 קבוצות והם יוצרים קרקע להשתלבות של הרבה יותר מועדונים בליגות הבכירות. לפני שבמועדונים הגדולים יזלזלו בהצעה בטענה שרמת הליגות תרד, הרי שניתן לקיים ליגות בפורמט של סיבוב משחקים מלא ושיטת פלייאוף עם שני סיבובי משחקים, מקומות 1-6 בעליון ומקומות 7-14 בפלייאוף התחתון, ובסיום העונה 3 הראשונות בכל אחת מליגות העל נפגשות לטורניר "אלוף אלופים" כפי שהיה בעבר הלא רחוק בשנתון נערים ב', שם תיקבע זהות אלופת המדינה. בפורמט כזה הקבוצות הבכירות ייפגשו יותר מפעמיים בעונה במסגרת הליגות. 

פורמט שאפשר לקדם כבר העונה, אך לשם כך יצטרכו לבצע שינוי במבנה הליגות: ליגת על עם 18 קבוצות, מתחתיה 3 ליגות ארציות עם 14 קבוצות כ"א (להקפיץ את כל סגניות אלופות הליגות המחוזיות לליגה הארצית) ואת יתר הקבוצות, סדר גודל של 140 קבוצות לחלק ב-9 ליגות, כך שמכל אחת מהליגות הארציות יהיו 3 יורדות והאלופות בכל אחת מהליגות המחוזיות יעלו לליגה הארצית. כדי להוסיף עניין אפשר לחשוב על פורמטים של משחקי פלייאוף ומבחן, שבהחלט תרמו רבות לרמת העניין בליגות.

פורמט שאפשר לקדם החל מעונת 25/26 ואפשר לנסות אותו העונה בשנתון נערים ג' כדי להבין אם הוא ישים וטוב לשנתון נערים ב' ואפילו נערים א': שתי ליגות עם 14 קבוצות, 4 ליגות ביניים עם 14 קבוצות, מתחת 8 ליגות מחוזיות. שתי האחרונות בכל אחת מליגות העל ינשרו לליגת הביניים, מהן יעפילו האלופות - בעוד שהסגניות יתחרו ביניהן על מקום במשחק המבחן מול המסיימת במקום ה-12 בליגת העל. שמונה האלופות בליגות המחוזיות יתפסו את מקומן של שמונה היורדות מארבע הליגות הארציות, כאשר גם כאן אפשר להוסיף פורמט של משחקי פלייאוף ומבחן.   

מעוניינים לבחון אפשרויות נוספות לעונה החדשה? מדור קליטת מאמנים ושחקנים מתעדכן מדי יום עם מידע על משרות בתחום האימון, קבוצות מרחבי הארץ המעוניינות לקלוט שחקנים.לכניסה למדור,לחצו כאן

עובדים גם בפגרה. באזור הוידאו שלנו מחכים לכם 12 סרטונים עם אפשרויות מגוונות לאימונים עצמאיים, זוגיים ובקבוצות קטנות. לכניסה לאזור הוידאו,לחצו כאן


נוער - על, זמן לבחירת תגלית העונה

נוער - על, זמן לבחירת תגלית העונה

חדש באתר

שחקן שהרשים בקבוצת בוגרים שזכתה בתואר, שחקנים שהרשימו בעונה ראשונה כשחקני נוער, שחקן ששילב בין בוגרים לנוער - אלה המתמוד...